Toelichting
Het concert van 3 oktober is ook een jubileum concert wegens het 12 1/2 jarig bestaan van het Ariosto Ensemble. Redenen genoeg om een programma samen te stellen rond een aantal composities, die door het ensemble al eerder zijn uitgevoerd, en die beschouwd kunnen worden als vocale “highlights” uit de Renaissance en vroege Barok.
Het programma “the best of…” bestaat uit motetten en madrigalen van o.a. Andrea Gabrieli, Adriaan Willaert, Claudio Monteverdi, Carlo da Gesualdo, Orlando di Lasso e.d.. Instrumentale medewerking wordt verzorgd door luitist David van Ooijen.
Onder madrigaal wordt onder meer verstaan: het op muziek zetten van wereldlijke verzen die zijn oorsprong vindt in de 14e eeuwse Italiaanse muziek en een periode bestrijkt tot 16-17e eeuwse muziek in Europa. De Italiaanse madrigalen in hun vroegste vorm (1320) kenmerken zich door een opbouw van twee of drie verzen met afsluitend een één- of tweeregelig ‘ritornello’. Vanaf 1350 maakt de structuur van het madrigaal een ontwikkeling door, geïnspireerd door de poézie van Petrarca en Verdelot’s aanpassingen op basis van het Franse chanson en motet (circa 1500). Onder invloed van Palestrina en Lassus worden de meeste madrigalen in de tweede helft van de 16e eeuw voor vijf tot zes stemmen geschreven. De richting naar een meer concertachtige stijl wordt ingeslagen door Monteverdi aan het einde van de zestiende eeuw. Pas in de tweede helft van de zestiende eeuw vindt een grote bloei plaats van Engelse madrigalen onder grote drijfkracht van Morley in een periode dat in de Engelse literatuur het sonnet zijn hoogtijdagen kent.
Motetten zijn composities, ontstaan in de Middeleeuwen waarbij sacrale muziek in het Latijn werd gezongen, aanvankelijk twee- of driestemmig. In de dertiende eeuw werd ook wereldse muziek in het Franse motet (petit mot) verwerkt waarbij de bezetting al snel vier tot zesstemmige composities betrof. Tussen de 13-17e eeuw heeft het motet in Italié, Frankrijk en Engeland een eigen ontwikkeling doorgemaakt.
Programma
Alma Redemptoris Mater – Adriaan Willaert (c1490-1562)
Sonno diletto e caro dl. 1 en 4 – Andrea Gabrieli (c1510-1586)
His golden locks – John Dowland (1563-1626)
Vox in Rama – Giaches Wert (1535-1596)
Salve Regina – Jacob Obrecht (c1540-1505)
Never weather beaten saile – Thomas Campion (1567-1620)
Giunto alla tomba – Giaches Wert
O Rossignol – Claudio Monteverdi (1567-1643)
Il magnanimo Pietro & Ma gli archi – Orlando di Lasso (1532-1594)
Dolcissimo uscignolo – Claudio Monteverdi
Now, oh now, I needs must part – John Dowland
Stabat Mater – John Browne (?-1490?)
Uitvoerenden
sopraan:
Renée Kartodirdjo
Marjolein van Hal
Jojanneke Nijdam
Monique Koop
altus:
Relinde Janssen
tenor:
Maarten Kuijpers
Martijn Verbrugh
Eelco Kooiker
Jan Berkers
Kees Klok
bassus:
Paul Fischer
Oard Derks
Kees Doevendans
Hans van de Ven
Clavecimbel
Eelco Kooiker
Luit
David van Ooijen
Artistieke Leiding
Ludy Vrijdag & Renée Kartodirdjo
Concerten
Oktober 2014
- vrijdag 3 – St.Willibrorduskerk in Riethoven om 20.15 uur
entree: gratis
adres: Dorpsplein, Riethoven – plattegrond - zaterdag 11 – Stadskerk St. Cathrien in Eindhoven om 15.00 uur
Concert in de serie Muziek in de Cathrien (verkort programma)
entree: 7 euro
adres: Kerkstraat 1, Eindhoven – plattegrond|website - zondag 12 – H.Anthonius Abt, St. Antonis om 15.00 uur
entree: 12 euro
adres: De Brink, Sint Anthonis – kaart.
Voor meer informatie klik hier.